Achtergrond

DENKFOUT 1: CONFIRMATION (BEVESTIGING) BIAS

14 februari 2022
edwin-van-leeuwen
Auteur

Confirmation Bias is de neiging om te zoeken naar informatie die onze vooroordelen ondersteunt, in plaats van verwerpt, we zoeken naar bewijs dat onze mening bevestigd, terwijl tegenstrijdige gegevens worden afgewezen of genegeerd.

Laten we met een leuk kaartspelletje beginnen:

kaartspel

Hypothese: Als een kaart aan de ene kant een ster heeft, heeft hij aan de andere kant een even getal.

Vraag 4: Welke twee kaarten moet je omdraaien om te controleren of de regel waar is?

Bekijk antwoord 4

Tunnelvisie

We zien graag alleen bevestigd “wat we willen weten”. Alle signalen die wijzen op het tegenovergestelde worden volledig genegeerd. Dit heeft alles te maken met de zogenaamde tunnelvisie.

Een klimaatactivist verzamelt en googelt alleen artikelen om zijn mening te ondersteunen en leest niet ‘neutraal” ook tegengestelde argumenten.

Bij beleggers treedt dit vaak op wanneer men emotioneel een aandeel wil kopen. Ze gaan dan vooral op zoek naar informatie die hun ‘gevoel’ bevestigd en negeren alle tegengestelde informatie (“Ach, die snappen het niet”).

Goed voorbeeld is mensen die per se het aandeel Tesla wilden kopen en negeren dat de waardering inmiddels buitensporig hoog is.

Hoewel ze tot nu toe gelijk hebben gehad 😉

Vraag 5: ‘3, 6, 9, 12…?’ Wat is het volgende getal?

Bekijk antwoord 5

Als bange onzekere wezentjes hebben we bevestiging nodig en vermijden we stress

Er zijn verschillende verklaringen waarom mensen een voorkeur voor bevestiging hebben, waaronder het feit dat deze neiging een efficiënte manier is om informatie te verwerken, het zelfrespect te beschermen en cognitieve dissonantie te minimaliseren.

Want wat is er heerlijker dan bevestigd te worden? De hoeveelheid Oxytocine die door je aderen stroomt wanneer iemand zegt dat je gelijk hebt.

Maar hoe kan dit beleggingsportefeuille negatief beïnvloeden?

Ik denk dat het aandeel Tesla een goed voorbeeld is.

De koers is inmiddels aardig opgelopen. Met de introductie van de het x-type hebben ze een grote markt weten te bereiken, ze draaien nu voor het eerst winst, het aandeel is opgenomen in de S&P 500 en de aandelen zijn gesplitst en voor een groter publiek bereikbaar.

Positief volgt op positief nieuws. En de beleggers lijken geen genoeg te krijgen en smullen van al het positieve nieuws. En ze hebben gelijk gehad.

Maar inmiddels, naast al dit positieve nieuws hangen er zeer grote donkere wolken aan de horizon, zoals de mindere kwaliteit van de auto’s, het feit dat er grote shortsellers posities aan het innemen zijn, dat de groeiratio’s suggereerden dat in 2031 wereldwijd – tot en met Ethiopië- elke gezin 3 Tesla’s op de oprit heeft staan.

En vergeet niet dat Mercedes en de Duitsers in 2022 ook komen met een aantal mooie elektrische modellen. En de accu met groot bereik? Dat wordt de komende ook mainstream.

Deze informatie moet zeker niet genegeerd worden, met hoeveel positief nieuws Tesla ook elke dag weer komt….

Hoe deze fout te vermijden?

Het is een van de meest voorkomende vooroordelen in het dagelijks leven, waar mensen alleen dat bewijs zoeken dat hun oorspronkelijke mening ondersteunt en alle informatie filtert die hun overtuiging zou weerleggen.

Om een dergelijke situatie te vermijden, moet men naar tegengestelde adviezen zoeken, bevestigende vragen vermijden, meer informatie zoeken en de impact ervan bestuderen en vervolgens dienovereenkomstig handelen.

Dit is vooral moeilijk (lees: onmogelijk): wanneer er sprake is van religieuze of politieke overtuiging dan wel emotionele lading.

Zoek dus vóór elke investeringsbeslissing actief naar weerleggend bewijs. Zoek een signaal dat wat u gaat doen geen goede zet is. Hoe overtuigder u bent, des te actiever moet u op zoek gaan naar disconfirmatie. Neem uw beslissing pas als u actief het omgekeerde perspectief heeft opgezocht.

Onthoud dat er achter elke financiële transactie die u doet, altijd iemand zal zijn die het niet met u eens is. Als u op het punt staat iets te kopen, moet er iemand zijn om te verkopen. Vraag uzelf af: wat weet de verkoper dat ik niet weet?

Ga altijd na of er grote shortposities in het fonds zitten en vind tot op de bodem uit voor welke reden. Een grote short positie in een bedrijf is altijd een RED FLAG.

Natuurlijk een en ander op een constructieve en gezonde manier. Het moet in balans zijn. We hoeven ook geen beleggers te worden met alleen maar ‘mitsen en maren” en hoeven natuurlijk ook geen vermijdende belegger te worden, met alleen maar ‘mitsen en maren’ en overal beren op de weg zien. Verzamel tegenargumenten en tegenbewijs gewoon op een gezonde en onbevangen manier.

Onderzoek alles, en behoud het goede: 1 Thessalonicenzen 5:21

Amen

edwin-van-leeuwen
Volgende keer: ‘Anchoring’ (‘anker’) heuristiek
Bekijk ook deze artikelen

DIT IS GEEN BELEGGINGSADVIES! BELEGGEN GAAT ALTIJD GEPAARD MET GROTE RISICO’S. OOK KUNT U UW INLEG GEHEEL KWIJTRAKEN.
Dit artikel geeft puur en alleen de persoonlijke mening van de schrijver weer, gebaseerd op de informatie op dat moment. Het is niet als een alwetend advies bedoeld maar slechts als algemene informatie en het is uw eigen verantwoordelijkheid wat u met deze informatie doet. De schrijver aanvaardt geen aansprakelijkheid vanwege deze mening. Beleg nooit met geleend geld en weet dat er altijd grote risico’s zijn verbonden aan beleggen.
Voor meer informatie, lees altijd onze algemene disclaimer op onze website.