Achtergrond

Waarom positief nieuws slecht scoort

1 april 2021
edwin-van-leeuwen
Auteur

  • Rabo-experts verwachten dat de huizenmarkt in 2021 in zal storten

  • De Bitcoin is fraude!

  • De AEX staat te hoog en zal crashen!

  • Aantal coronabesmettingen neemt exponentieel toe

Positief nieuws werkt niet.

 

Waarom de media ons met paniek, angst en negativiteit bestoken 

Als eerste hebben we dit toch echt voor een groot deel aan onszelf te danken. Onderzoeken tonen aan dat wij 30 tot 40 procent meer clicks geven op negatief geladen nieuws dan op positief nieuws.

Tja, en wat doe je dan als media? Dan ga je natuurlijk voor de lees- en kijkcijfers. Geef het volk brood en spelen.

Mensen zijn prehistorische wezens

 

Dat we meer alert zijn op negatief nieuws heeft alles te maken met ons reptielbrein, ons overlevingsinstinct of onze primaire behoeften. Een evolutionaire kwestie.

Om onze voorouders te laten overleven, moesten ze zich vooral concentreren op het negatieve nieuws. Of het nu een naderende storm was, een naderend roofdier of iets anders dat een bedreiging vormde, elke negativiteit had levensbedreigend kunnen zijn. Dat een mede stamgenoot jouw middagdutje kwam verstoren om je te vertellen dat morgenmiddag een heerlijk zonnetje zal doorbreken is toch van een andere orde dan dat hij je in paniek komt wakker schudden omdat een rivaliserende stam onderweg is om jouw koninkrijk te plunderen.

Dat we onze basic instincts niet kunnen loslaten blijkt wel uit het feit dat vandaag de dag nog steeds 90% van het nieuws negatief geladen is.

Angst voor verlies: Ook jij reageert waarschijnlijk minder op positief nieuws

Dit alles heeft te maken met de zogenaamde negativiteitsbias die zorgt ervoor dat de mens veel meer waarde hecht aan de “negatieve zaken” in vergelijking met de positieve invloeden. Hierdoor blijven negatieve ervaringen veel langer hangen dan positieve belevenissen.

Negativiteitsbias is gekoppeld aan verliesaversie, een cognitieve bias waarbij de pijn van verliezen psychologisch twee keer zo krachtig is als het plezier van winnen.

Iedereen die een (lange) relatie heeft, weet dat na een geweldige dag samen, waarbij alles klopte, teniet kan worden gedaan door één klein negatief ‘dingetje’. Een verkeerde opmerking, een ergernisje, een drankje te veel, etc. Op het moment dat je deze positieve ervaringen laat overstemmen door een negatief moment, ben je slachtoffer van negativiteitsbias.

We kunnen ons hier allemaal mee identificeren. Vergelijk hoe je reageert op kritiek versus een compliment. Zelfs als de kritiek mild is, blijven we erbij stilstaan; maar als we complimenten krijgen, poetsen we het zo gemakkelijk weg.

Opvallend is dat negativiteitsbias ook een duidelijke rol heeft in veel talen. In de meeste talen (waaronder in het Engels) zijn er veel meer woorden die negatieve emoties beschrijven dan positieve emoties.

Ook in de beleggingswereld is het een bekend fenomeen; wanneer een aandeel 10% daalt is dat een relatief groter negatief gevoel dan het positieve gevoel zou zijn wanneer het aandeel 10% zou stijgen.

knop

Negatief nieuws wordt ten onrechte vaak overschat/opgeblazen

En doordat negatief nieuws een grotere psychologische impact heeft, en we het ook langer blijven herinneren (voelen) gaat we het belang ervan overschatten. Wanneer je leest dat in jouw stad een allochtone man een vrouw heeft verkracht, dan zou jouw gevoel en gedachte kunnen (blijven) zijn dat allochtonen in jouw buurt een groot probleem zijn, terwijl het feitelijk de enige keer was dat zoiets gebeurde.

Confirmation bias: Negatief nieuws voert onze vooroordelen

De voorkeur voor bevestiging is een soort cognitieve vooringenomenheid waarbij informatie die onze bestaande overtuigingen of vooroordelen bevestigen verreweg geprevaleerd wordt. We zoeken dus specifiek naar informatie die onze vooroordelen bevestigen en we negeren elk nieuws met een ‘andere’ visie.  We willen eigenlijk geen tegenargumenten horen. Dat blijkt ook dat we allemaal kranten lezen die onze eigen ideeën of politiek/ religieuze voorkeuren ondersteunen.  Dit creëert de zogenaamde confirmationbias. Deze denkpatroonfout werkt nog sterker met negatief nieuws en je zult dan vaak verwijtend (achteraf!) horen: “Zie je wel! Ik zei het van tevoren!”

Negatief nieuws ervaren wij eerder als betrouwbaar dan positief nieuws

Vooral op het gebied van online reputatie. Bijvoorbeeld bij restaurantrecensies: vanuit de lezer zijn we geneigd veel meer te kijken naar negatieve recensies (wat ging er fout) dan naar de positieve feedback. Die lezen we vaak helemaal niet omdat we daar minder waarde aan hechten en denken dat de eigenaar dat zelf zal hebben geschreven of iemand ervoor betaalde. En het evenwicht wordt juist verstoord doordat mensen eerder geneigd zijn om negatieve recensies te schrijven dan positieve ook weer vanwege de negativiteitsbias.

 

En in de wereld van online-reputatiemanagement betekent dit dat we dus veel meer geneigd zijn te klikken op dingen die negatief zijn. Dit leidt weer tot meer verkeer, waardoor het negatieve in de zoekresultaten stijgt. Hoe hoger het negatieve stijgt in de zoekresultaten, hoe meer mensen klikken, wat het negatieve versterkt. Het is een dodelijke cyclus die menselijk gedrag koppelt aan Google om zoekresultaten negatiever te laten lijken dan nodig zou kunnen zijn.

 

En wees nu eerlijk: Dat heerlijk roddelen over je buurman – dat hij net ontslagen is vanwege overmatig alcoholgebruik, geeft toch een veel bevredigender gevoel dan wanneer hij vanwege promotie een splinternieuwe Mercedes naast jouw Skoda Octavia zou zetten.?

Het aantal coronabesmettingen neemt fors toe; een negatieve titel die scoort

Voor de media was 2020 een topjaar met 45% meer slecht nieuws dan gewoonlijk. Vanwege het ronddolende coronavirus struikelden journalisten over elkaar heen om het negatieve nieuws te brengen en angst onder het volk te zaaien. Niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid.

Stel de volgende case: vorige week werden 50.000 mensen op corona getest waarvan 1.000 positief. Deze week werden 100.000 mensen getest waarvan 1.800 positief.

Wat denk u dat de titel van het artikel was?

  1. Aantal coronabesmettingen neemt fors toe
  2. Coronabesmettingen nemen af

Het is natuurlijk 1. terwijl dat eigenlijk statistisch onjuist is, omdat antwoord 2. dichter bij de waarheid ligt. Als we helemaal geen testen meer zouden uitvoeren dan zou de conclusie immers ook niet kunnen zijn dat er helemaal geen coronagevallen meer zijn.

Maar nu worden dit soort paniekverhalen geaccepteerd en geslikt.

Op slecht nieuws zul je nooit afgerekend worden, op positief nieuws wel. En vooral voor ons Nederlanders geldt: steek nooit je nek boven het maaiveld uit.

Om terug te komen op onze voorouders, als het uiteindelijk vals alarm blijkt te zijn en de ‘vijandige’ stam blijkbaar gewoon op berenjacht was, dan zul jij dat je stamgenoot niet kwalijk nemen. Andersom, wanneer jouw stamgenoot had gezegd, “volgens mij zijn onze vriendelijke buren gezellig op berenjacht”, en het blijkt later dat ze ondertussen jouw hele dorp hebben geplunderd dan reageer je toch even wat anders (“Idioot! Door jou zijn mijn vrouw en kinderen vermoord!”).

Hetzelfde geldt bij het voorspellen van de huizenmarkt. Iedereen zal blij zijn wanneer deze markt uiteindelijk niet zal zijn ingestort. Zodoende kun jij als ‘expert’ met je totaal foute analyse gewoon weer aan het werk gaan. Andersom, als jij te positief was geweest en mensen zouden in de problemen zijn gekomen omdat ze hun hypotheek niet meer konden betalen, zou jij toch een aantal nare gesprekken zou hebben gehad.

Ook als je positieve beleggingstips geeft – bijvoorbeeld over de Bitcoin – dat kijkt de AFM met grote argusogen mee. Want stel dat iemand jouw advies opvolgt en het gaat achteraf fout… Foei foei foei!

Andersom zal niemand jou een strobreedte in de weg zitten wanneer jij de hele dag op Facebook verkondigt dat Bitcoin zal gaan crashen. Sterker nog: ik denk dat jouw likes exponentieel zullen toenemen.

Dit is overigens hoe ik over de Bitcoin prijs denk

 

Een krant verloor 66% van zijn lezers toen hij een dag lang positieve verhalen publiceerde

De Russische krant The City Reporter besloot een dag lang alleen maar positieve verhalen op haar internetpagina te publiceren. Het sociale experiment werd uitgevoerd om het effect te zien van negatieve versus positieve nieuwsverhalen.

Dus alle artikelen werden geschreven vanuit een positieve houding.

Bijvoorbeeld:

Niet: Boeing 787 stort neer, vele doden

Maar: Bijna geen gewonden bij verkeerde landing.

Het resultaat van het experiment leidde ertoe dat de website ⅔ minder lezers had.

Dat lieten ze dan ook maar snel weer los.

Beleggingsadvies: Blijf zelf nadenken

Is er een oplossing? Eigenlijk niet. We kunnen ons instinct niet verloochen en omdat de media nu eenmaal commercieel en bevooroordeeld is zullen ze ons altijd blijven voeden op een manier waarbij ze ons het meest kunnen manipuleren. Tja we zouden als volwaardige prepper in een voormalige atoomsilo kunnen gaan wonen, ver weg van elke nieuws maar dat is ook weer zo eenzaam. Het enige wat we kunnen doen is te beseffen dat het nieuws wat we minuut tot minuut tot ons (laten) krijgen doorspekt is overdrijvingen, negativiteit en halve waarheden. Zoals ook het geval is bij beleggingsadviezen: blijf zelfstandig nadenken en durf contrair aan de confirmation bias ook tegenargumenten of opinies te onderzoeken.

Gebruik ook mijn analyses. Deze zijn nu nog gratis.

knop

DIT IS GEEN BELEGGINGSADVIES! BELEGGEN GAAT ALTIJD GEPAARD MET GROTE RISICO’S. OOK KUNT U UW INLEG GEHEEL KWIJTRAKEN.
Dit artikel geeft puur en alleen de persoonlijke mening van de schrijver weer, gebaseerd op de informatie op dat moment. Het is niet als een alwetend advies bedoeld maar slechts als algemene informatie en het is uw eigen verantwoordelijkheid wat u met deze informatie doet. De schrijver aanvaardt geen aansprakelijkheid vanwege deze mening. Beleg nooit met geleend geld en weet dat er altijd grote risico’s zijn verbonden aan beleggen.
Voor meer informatie, lees altijd onze algemene disclaimer op onze website.